Hacamatta Şifa Vardır
Hacamat: Sağlığı korumak veya tedavi amacıyla vücudun belirli yerlerinden kan almaktır.
Sözlükte; “Emmek” anlamına gelen “Hacm” kökünden gelir. Tıbbî tabir olarak “Kan aldırma” diye ifade edilir. Bu işi yapan kimseye, “Hacim” ya da “Haccâm” denir. Kan alma işinde kullanılan alete, “Mihcem” ya da “Mihceme” denir.
1) Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“…Kuşkusuz ki sizin kendisi ile tedavi olduğunuz şeylerin en faziletlisi, hacamat olmaktır…”
Müslim 1577/62
2) Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Eğer sizin tedavi olduğunuz herhangi bir şeyde hayır varsa, o da hacamat yaptırmaktır…”
Buhari 12/5724, Müslim 2205/71, Ebu Davud 3857, İbni Mace 3476
3) Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Şifa üç şeydedir:
1) Bal şerbeti içmekte,
2) Hacamat aletini vurmakta (Yani hacamat olmakta) ve
3) Ateş ile dağlama yapmakta. Fakat ümmetimi ateşle dağlamaktan men ederim!”
Buhari 12/5721, Müslim 2205/71, İbni Mace 3491
4) Asım bin Ömer bin Katade (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma) başı bir bezle örtülmüş olarak geldi ve şöyle dedi:
Hacamat yaptırmadan buradan ayrılmam! Çünkü Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’i işittim şöyle buyuruyordu:
“Hacamatta şifa vardır.”
Buhari 12/5733
5) Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“İsra gecesi, (Miraca çıktığım gece) meleklerden uğradığım her büyük cemaatin hepsi bana:
–Ey Muhammed! Hacamat olmaya devam et, dediler.”
İbni Mace 3477
6) Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“İsra gecesi, (Miraca çıktığım gece) uğradığım melekler bana:
–Ey Muhammed! Ümmetine hacamat olmayı emret, dediler.”
İbni Mace 3479, Tirmizi 2127
7) Asım bin Ömer bin Katade (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
“Bize, ailemizden Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma) geldi. Kendisindeki bir çıban yahut bir yaradan rahatsız olan diğer bir kimse daha geldi.
Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma) o adama:
–Rahatsızlık duyduğun şey nedir? diye sordu.
O adam:
–Bende, bana çok meşakkat veren bir çıban var dedi.
Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma) o adama:
–Ey delikanlı! Bana bir hacamatçı getir dedi.
O adam, Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma)’ya:
–Hacamatçıyı ne yapacaksın? Ey Abdullah’ın babası diye sordu.
Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma) o adama:
–O çıbanın üzerine hacamat yaptırmak istiyorum dedi.
O adam, Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma)’ya:
–Allah’a yemin olsun ki bana bir sinek değiyor yahut elbise dokunuyor da bu bile bana çok eziyet veriyor ve bana çok meşakkatli oluyor dedi.
Cabir bin Abdullah (Radiyallahu Anhuma), o zatın bu çıbandan dolayı sıkıntısını ve çektiği acıyı görünce şöyle dedi:
–Ben Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den işittim şöyle buyuruyordu:
‘Eğer sizin tedavi olduğunuz bir şeyde hayır varsa, o da hacamat yaptırmaktır…’
Ravi şöyle dedi:
Sonra bir hacamatçı geldi ve o adama hacamat yaptı ve o adamın hissetmekte olduğu acı ve sıkıntı gitti.”
Müslim 2205/71
Hangi Günlerde Hacamat Olunur?
8) Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Kim, hacamat olmak isterse, ayın on yedisi veya on dokuzu ya da yirmi birinci gününü araştırıp seçsin! Kanı fazlalaşmak suretiyle herhangi birinize galebe çalıp onu öldürmesin!”
İbni Mace 3486, Tirmizi 2126
9) Ebu Hureyre (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Kim, ayın on yedisi veya on dokuzu ya da yirmi birinci günü hacamat olursa, bütün hastalıklardan şifa bulur.”
Ebu Davud 3861
10) Nafi (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) bana şöyle dedi:
–Ya Nafi! Kanım fazlalaşmak suretiyle bana galebe çaldı. Bu nedenle benim için bir hacamatçı ara. Gücün yeterse yararlı ve bu işi iyi beceren bir hacamatçı seç. Bulacağın kişi ne çok yaşlı ne de küçük yaşta bir çocuk olsun. Çünkü Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Hacamat olmak aç karnına daha faydalıdır. Hacamat olmakta şifa ve bereket vardır. Hacamat akıl ve hıfzetme gücünü arttırır. Artık kim hacamat olmak isterse, Allah’ın ismini anarak; Perşembe günü hacamat olsun! Cuma, Cumartesi ve Pazar günleri de hacamat olmaktan sakınınız! Pazartesi ve Salı günüde hacamat olunuz! Çünkü Allah-u Teâlâ Eyyub aleyhisselam’ı beladan bugün kurtarmıştır. Çarşamba günü de hacamat olmaktan sakının! Çünkü Allah-u Teâlâ, Eyyub aleyhisselam’ı Çarşamba günü belaya çarptırdı! Şüphesiz, Cüzzam ve Baras (Alaca) hastalığı Çarşamba günü veya Çarşamba gecesi dışında hiçbir gecede meydana gelmez!”
İbni Mace 3487, 3488
Hacamat olunacak günler:
“Pazartesi, Salı ve Perşembe.”
Hangi Günlerde Hacamat Yapılmaz?
11) Nafi (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) bana şöyle dedi:
–Ya Nafi! Kanım fazlalaşmak suretiyle bana galebe çaldı. Bu nedenle benim için bir hacamatçı ara. Gücün yeterse yararlı ve bu işi iyi beceren bir hacamatçı seç. Bulacağın kişi ne çok yaşlı ne de küçük yaşta bir çocuk olsun. Çünkü Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“Hacamat olmak aç karnına daha faydalıdır. Hacamat olmakta şifa ve bereket vardır. Hacamat akıl ve hıfzetme gücünü arttırır. Artık kim hacamat olmak isterse, Allah’ın ismini anarak; Perşembe günü hacamat olsun! Cuma, Cumartesi ve Pazar günleri de hacamat olmaktan sakınınız! Pazartesi ve Salı günüde hacamat olunuz! Çünkü Allah-u Teâlâ Eyyub aleyhisselam’ı beladan bugün kurtarmıştır. Çarşamba günü de hacamat olmaktan sakının! Çünkü Allah-u Teâlâ, Eyyub aleyhisselam’ı Çarşamba günü belaya çarptırdı! Şüphesiz, Cüzzam ve Baras (Alaca) hastalığı Çarşamba günü veya Çarşamba gecesi dışında hiçbir gecede meydana gelmez!”
İbni Mace 3487, 3488
Hacamat yapılması yasaklanan günler:
“Çarşamba, Cuma, Cumartesi ve Pazar.”
Hacamata Başlarken Bismillah Denir
12) Abdullah ibni Ömer (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) şöyle buyurdu:
“…Kim hacamat olmak isterse, bismillah desin…”
İbni Mace 3488
Hacamat Vücudun Nerelerine Yapılır?
13) Ebu Kebşe el-Enmâri (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), başından ve iki omuzu arasından hacamat oldu ve şöyle buyurdu:
“Kim şu kanları akıtırsa, artık başka bir hastalık için bir başka yolla tedavi olmasına gerek yoktur.”
İbni Mace 3484, Ebu Davud 3859
14) Cabir (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), kendisinde bulunan bir ağrıdan dolayı kalçasından hacamat oldu.”
Ebu Davud 3863, Nesei
15) Cabir (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) atının üstünden, bir hurma dalı üzerine düşerek ayağı çıkmıştır.
Ravi Veki demiştir ki:
Yani Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), bir incinmeden dolayı ayağının üstüne hacamat yaptırdı.”
İbni Mace 3485
16) Abdullah bin Buheyne (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ihramlı iken Mekke yolunda Lahyu Cemel mevkiinde başının ortasına hacamat yaptırdı.”
Buhari 12/5734, Müslim 1203/88, Nesei 2850, Darimi 2/37, İbni Mace 3481, İbni Hibban 3953, Beyhaki 5/65, Begavi 1985
17) Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in hizmetçisi Selma (Radiyallahu Anha) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), başı ağrıyan kişiye hacamat ol derdi. Ayakları ağrıyan kişiye de ayaklarına kına yak derdi.”
Ebu Davud 3858, İbni Mace 3502, Tirmizi 2129
18) Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem), boynundan ve iki omuz arasından üç defa hacamat oldu.”
Mamer (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
“Bir gün başımdan hacamat olmuştum, aklım başımdan gitti. Öyle ki namazımda Fatiha’yı bile ezbere okuyamıyordum.”
Ebu Davud 3860
Not: Bazı âlimler şöyle demiştir:
Kişi kırk yaşına girdikten sonra hacamak yaptırmaması gerekir. Çünkü bünyesi zayıf düşebilir!
Hacamat, hadislerde geldiği gibi beş yerden yapılır.
(1) Başın ortasından.
(2) Boynundan.
(3) İki omuzu arasından.
(4) Kalçasından.
(5) Ayaktan.
İhramlı Kişi Hacamat Yaptırabilir
19) Abdullah ibni Abbas Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) ihramlı iken kendisine hacamat yaptırdı.”
Buhari 4/1728, Müslim 1202/87, Ebu Davud 1835, Nesei 2845, 2846, Tirmizi 839, Darimi 2/37, İbni Mace 3081, İbnu’l-Carud 442, İbni Hibban 3951, Begavi 1984, Ahmed bin Hanbel Müsned 1/221
Hacamat Yapıp Kazanç Elde Etmek Caiz Değildir!
20) Rafi bin Hadic (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den işittim şöyle buyuruyordu:
“Kazancın en şerlisi; hacamat yapanın kazancıdır! Hacamat yapanın kazancı habistir!”
Müslim 1568/40, 41, Ebu Davud 3421, Nesei 4305, Tirmizi 1292, İbni Hibban 5153, Tayalisi 966, Tabarani Mucemu’l-Kebir 4261, 4263
21) Muhayyısa (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’den hacamat yapma ücreti almak için izin istedim. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hacamat karşılığında para almamı yasakladı! Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e muhtaç olduğumu zikredip bunu sormaya ve bu hususta izin istemeyi terk etmedim. Nihayet Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) bana hacamattan elde ettiğim kazancı, benim yemememi, su çeken deveme ve köleme yedirmemi emretti.”
Malik 2/974/28, Ebu Davud 3422, Tirmizi 1293, İbni Mace 2166, Ahmed bin Hanbel Müsned 5/435, Albânî Sahiha 1400
22) Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
“Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hacamat yaptırdı, hacamat yapan kimseye ücretini verdi.”
Buhari 5/2107, Müslim 1202/65, İbni Mace 2162
23) Abdullah ibni Abbas (Radiyallahu Anhuma) şöyle dedi:
“Nebi (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) hacamat yaptırdı, hacamat yapan kimseye ücretini verdi. Eğer hacamat ücreti haram olsaydı hacamat yapan kimseye bu ücreti vermezdi, dedi.”
Buhari 4/1945, Ebu Davud 3423
24) “Enes bin Malik (Radiyallahu Anh) şöyle dedi:
“Ebu Taybe, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’e hacamat yaptı. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’de ona bir sa’ hurma verilmesini emretti ve Ebu Taybe’nin ehline (sahiplerine) onun vergisini hafifletmelerini emretti, dedi.”
Buhari 4/1945, Müslim 1577/62, Ebu Davud 3424, Tirmizi 1294, İbni Mace 2164
Görüldüğü gibi Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) Ebu Taybe (Radiyallahu Anh)’ın yaptığı bu işe izin verdi ve ona iki şekilde ücret ödedi. Ancak bu kazanç alçak bir kazanç olduğu için, Muhayyısa (Radiyallahu Anh)’a o kazancı yememesini, onu hayvanlarına ve kölesine yedirmesini emretti.
İbni Hibban (Rahmetullahi Aleyh) şöyle dedi:
“Hacamat yapan kimsenin kazancı yasaklanan haram bir şey olsaydı, Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem) o kişiye o kazancı kölesine yedirmesini emretmezdi. Çünkü köle de Allah’a kullukla mükelleftir. Rasulullah (Sallallahu Aleyhi ve Sellem)’in bir kişiye, kölesine haram yedirmesini emretmesi mümkün değildir.
Hacamat yapan kişi, işine karşılık malum bir ücreti şart koşarsa, bu kazanç onun için helal olmaz! Eğer, şart koşmazda, hacamat yaptıran kendiliğinden bir şey verirse bu caizdir.”
İbni Hibban 11/559
Hacamatın Faydaları
(1) Hacamat, Tedavilerin En Faziletlisidir.
(2) Hacamatta Hayır Vardır.
(3) Hacamatta Şifa Vardır.
(4) Hacamatta Bereket Vardır.
(5) Hacamat, Akılı Artırır.
(6) Hacamat, Ezberleme Gücünü Artırır.
(7) Hacamat, Bütün Hastalıkların Çaresidir.